top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarissa

Standkachel

Vrijdag 13 december heb ik dan eindelijk de defender opgehaald! Na een geweldige rit van ruim 150 km kwamen we ongeschonden aan bij de garage. Het was fantastisch om de auto te rijden en te weten dat hij nu officieel van mij is. Bij de garage kreeg de auto een APK en werden de distributieriem, spanrol en looprol vervangen. Ook bleek de radiateur en de steekas versleten. Met nog wat kleine reparaties zoals de toeter, groot licht en een losse accu kwam hij door de APK. Nu kan het klussen en reizen beginnen!


Na de kerst wil ik mijn eerste langere rit maken met de defender. De rit zal gaan richting Polen/Slowakije en specifiek naar het Tatra gebergte. Het is daar in dit jaargetijde koud en ik blijf een vrouw dus voor mij is warmte prioriteit. Ik heb daarom de Eberspächer D2 12volt gekocht en kan deze zeker aanbevelen! Ik heb voor veel Eberspächel standkachels online handleidingen. Mocht je deze nodig hebben voor de plaatsing, stuur mij een berichtje.


Het plaatsen van de standkachel is niet heel moeilijk in theorie maar uiteindelijk ben ik er toch ruim 12 uur mee bezig geweest. De standkachel heb ik geplaatst in de seatbox van de bijrijderstoel. Dit omdat hij dan geen ruimte in de cabine inneemt en hier vandaan makkelijk gaten geboord kunnen worden voor de luchttoevoer, dieseltoevoer, dieselluchtuitlaat, warme lucht uitlaat en de kabelboom.


(foto standkachel in seatbox)


Voor de luchttoevoer heb ik een gat geboord in de voorkant van de seatbox. De dieseltoevoer kan je uit de tank halen maar ik heb er ervoor gekozen deze uit de dieseltoevoer onder de motorkap vandaan te halen door middel van een T-stukje te plaatsen. Dit omdat de slang in de dieseltank misschien ging opkrullen en hierdoor geen diesel meer kon bereiken. Ook was de afstand tot de motorkap minder lang dus minder kans op schade. Vergeet niet je systeem te ontluchten als je net als ik met een T-stukje gaat werken. Plaats ook een filter tussen de dieseltoevoer en de standkachel.


(Foto t-stukje onder motorkap)

(Foto filter)


Ik heb de warme luchtuitvoer met een buis achter de stoel geplaatst en ik moet zeggen dat dit echt super werkt. De auto is snel warm en ontwasemd als je de standkachel aanzet.

(Foto buis).

De dieselluchtuitvoer zit nu aan de onderkant van de sidebar bij de passagierskant. Dit wordt misschien nog aangepast maar voor nu was het de makkelijkste oplossing.

(Foto dieselluchtuitvoer)


Sluit de standkachel met een goede zekering aan op de accu. Hij trekt namelijk om aan te gaan 1500 watt. Ik heb nu nog een oudere accu in de seatbox van de bestuurder maar dit wordt in de loop van de tijd ook aangepast. Voor nu werkt het prima en als je deze stappen doorlopen hebt heb je alle toe- en afvoeren gemaakt.


Genieten van de warmte dus!



Post: Blog2_Post
bottom of page