top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarissa

Hefdak - campertarief

Om in de defender te kunnen overnachten plaats ik een hefdak op de auto. Ik wil direct contact kunnen hebben met mijn hond dus daktenten vallen voor mij af. Het is een kostbare investering maar uiteindelijk betaalt het zich terug omdat het onder andere een eis is voor het campertarief (1/3) van de belastingdienst. Voordat je in aanmerking komt voor het campertarief moet de auto herkeurd worden door de RDW. Zij hebben andere eisen dan de belastingdienst dus lees beide sites goed door voor je de auto laat herkeuren.


Hier vind je de eisen van de RDW:



Hier vind je de eisen van de belastingdienst:



Als je goed gekeken hebt, zie je dat de belastingdienst meer eisen stelt. Een eis is dat het dak minimaal 130 hoog is. Het officiële dak van de defender is 129 (handig he...) dus let hier op tijdens de ombouw. Het dak moet minstens 130 hoog zijn in ingeklapte stand. Je zal niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt. En ja, om 1 cm doen ze écht zo moeilijk.


Op onderstaande site vind je een aantal aanbieders van hefdaken in Nederland en in het buitenland. De prijzen en aanbiedingen zijn niet meer accuraat maar vanaf hier kun je wel zelf verder zoeken:



Ik heb gekozen om het hefdak te laten plaatsen door Abenteuer technik. Ze hebben verschillende opties om het hefdak uit te breiden, zijn relatief betaalbaar en je behoud het originele dak. Als uitbreiding plaats ik er een achterraam in met overkapping, een lattenbodem en matras en versterkte drukveren omdat ik ook zwaardere dakbelasting zal hebben. Hier de website van het bedrijf dat mijn hefdak plaatst:



Eind januari heb ik de plaatsing gepland en dit duurt twee weken. Na afloop zal ik foto's posten zodat jullie een goed idee hebben van de ruimte en de slaapplek die hierdoor gecreëerd wordt. Het is de bedoeling dat het ongeveer zo wordt als op onderstaande foto.


Faaq in Frankrijk biedt binnenkort ook een ander soort hefdak aan. Dit model is nog in ontwikkeling maar geeft meer ruimte. Het is de "maya" en met dit hefdak klap je het dak opzij.



Kijk even op de website als je de tijd hebt en je die ombouw wil. Bij faaq krijg je het pakket thuis gestuurd en moet je het zelf monteren. Het schijnt voor een beetje handige doe-het-zelver goed te doen te zijn.


Voor vragen kun je mij altijd berichten.



Post: Blog2_Post
bottom of page